onsdag 3 mars 2010

Hjälp, ogräset tar över!!!

Det här, hoppas jag, kommer att bli vårens första projekt. 
Vi håller på och renoverar min grönsaksodling.
 
När vi anlade den här grusplanen och pallkrageodlingen la vi en duk under. 
Men den var antagligen för tunn för det växer jättebra rakt igenom.


Finns det en markduk som verkligen stoppar det som växer upp underifrån?
Jag har ställt några pallkragar lite provisoriskt vid sidan om så jag kan så lite frön under tiden. 
Det blir sallad, sockerärter, rädisor och squash. 
Rädisorna brukar det inte bli något med, men salladen brukar jag lyckas med.
Så här kan man ju inte hålla på. 
När jag har rensat klart har det ju vuxit upp i andra änden igen!

12 kommentarer:

Carin sa...

Hallå Agneta!

Vi gick också över till pallkragar förra året och jag är supernöjd med det beslutet!!!
Jag tror att det finns olika tjocklekar på markduk... Har inte använt det i trädgårdslandet med på andra ställen där jag inte vill ha oönskad växtlighet...

Ha en bra dag! Carin

Atelje Skärvan sa...

Hej Agneta!
Så fint ni verkar att bo,pallkragar är nog mycket praktiska att odla i,lycka till.
Kram Agneta

Unknown sa...

Åh så sugen man blir på att rota i landet...i år ska jag äntligen få plantera igen.

Förra året var det ingen som orkade gräva upp mitt stora land men nu har vi en jordfräs så nu kommer inte gubben undan. ;-)

Markduk finns nog i olika storlekar och jag har svart, ganska grov under sanden i sandlådan.

Så mitt tips är, grövre och svart markduk.

Ha en mysig helg!

Kram,
Maria/Javabönan

Vita drömmar och choklad sa...

Hej!
Tänk när vi får börja med vårens första projekt :) Härligt!
Fint hem du har.

Kram Milla

Sofia sa...

Så trevligt att du hittade till min blogg. Här på din blogg fanns det mycket trevligt att läsa om och titta på. Själv bor jag i en sekelskiftesvilla som är i behov av renovering så det var verkligen inspirerande att titta lite på hur du har det=)

VITA NYANSER sa...

Vad kul att du kikade in till mig så att jag kunde hitta hit, så mycket fint!!!

Kram L-L

Godastunder-tokigaidéer sa...

Den niten har vi också gjort här hemma, ingen höjdare bara att byta eller som vi lägg en till ovanpå...
Det finns minst två olika sorter. Vi har också lagt pallkragar hindrar mördar sniglarna lite, men bara lite.
Du har en award att hämta på min blogg.
Kram Anna

Eleonora sa...

Va roligt att du hittat in till nig.

Ser att du jobbar på med köket och att det blir så fint.

Din ogräsrensning behöver du ju inte oroa dig för nu i alla fall och du ska se att dina små pelargoner sätter fart bara dom står ljust. Så kanske dom kan hamna vid tegelmuren till sommaren.
Ha det gott och kram

Huset vid ån sa...

Så fint det kommer att bli, Vilket projekt! Ni verkar bo så härligt...Önskar dig en sköön helg med sol! Många Kramar Therese

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra tänkt, du har en superfin odling där. Sen det här med markduk, vi la en i hundgården under gruset, men nog sjutton hittade gräset upp! Hoppas du får något bra tips, rensa en massa ogräs är inte så kul.
Ha en fin helg
Kramar
AnnaMaria

Vikeskärs hem och vardag sa...

Sicken utsikt du verkar ha där vid pallkragarna. Hm ska väl finnas en tjockare variant av markduk som man har när man anlägger grusgångar och plattor.
Ha en fin fredag. Kram

Nyanser av vitt sa...

Hej Agneta
Vad kul att du tittade in hos mig så hittade ju jag hit. Titta gärna in idag för nu har jag startat en liten utlottning.
Ha en mysig helg
kram Agneta